14 mai 2013

PORSCHE 911 – 50 DE ANI

     De la debutul său în anul 1963 la Frankfurt Motor Show și până la prezentarea modelului GT3 anul acesta la Geneva Motor Show, timp de 50 de ani, Porsche 911 și-a câștigat, pe bună dreptate, un loc de cinste în galeria celor mai bune mașini produse vreodată. Într-o epocă în care creativitatea este decisivă, "legendarul" 911 continuă să demonstreze în continuare ceea ce înseamnă o mașină sport. Iată o scurtă retrospectivă în istoria de 50 de ani, cu mențiunea că acest model unic de mașină a putut evolua atât de necruțător și totuși să rămână atât de conectat la rădăcinile sale.
     Porsche a prezenta presei și publicului la Frankfurt Motor Show, în anul 1963, modelul său ca 901. Peugeot a obiectat la folosirea numerotării de trei cifre cu un zero la mijloc - constructorul francez având deja pe piață modele consacrate, ca Peugeot 404 - astfel încât Porsche a conceput o soluție simplă, introducând la mijloc cifra "1" în loc “0”. Modelul 901 este imediat recunoscut de fani ca Porsche 911, construindu-se doar 82 de autoturisme, desemnate ca prototipuri, fără să fie niciodată vândute către public, deși unele au ajuns în colecțiile câtorva privilegiați.

Porsche 911

     Primele autovehicule 911 se fabrică în anul 1964, cu performante sportive remarcabile pentru mijlocul anilor '60: motor de 2,0 litri, dezvoltând 130 de cai putere, plasat în spatele axei spate și o cutie de viteze manuală cu 5 trepte. Linia caroseriei, extrem de elegantă și neobișnuită pentru acea vreme, a exasperat concurența.

Porsche 911 1

      Varianta 911 S produsă în 1966, a marcat consacrarea ca mașină puternică, un adevărat cal de curse, competitivă și performantă. Motorul de 2,0 litri a fost amplificat cu 30 CP, ajungând la un total de 160, împreună cu un șasiu întărit și frâne mai eficiente. La exterior, schimbarea cea mai ușor de recunoscut a fost a fost introducerea jantei cu 5 spițe.

Porsche 911 2

     Pentru anul 1967, Porsche a extins gama 911, creând ceea ce este acum cunoscut sub numele de seria A. În plus față de 911 standard, Porsche a introdus modelele 911T și 911L, ultima ca o variantă de lux, care au păstrat de motorul standard de 130 de cai putere.

Porsche 911 3

     Tot în anul 1967, când guvernului Statelor Unite a interzis producție de decapotabile din cauza preocupărilor legate de siguranță, Porsche a răspuns cu o lovitura de maestru: 911 Targa, cu panou de acoperiș detașabil și luneta plastic rabatabilă, care s-a dovedit destul de popular.

Porsche 911 Targa

      Porsche a făcut primul său set de schimbări majore în anul 1969 prin modelele din seria B, când 911E a devenit noul standard. Noile caracteristici includ un ampatament mai lung, pentru a optimiza distribuția greutății, pneuri mai mari, pentru a îmbunătăți manevrabilitatea și injecție de carburant pe o versiune nouă de motor, tot de 2,0 litri, care a ridicat puterea motorului la 140 cai putere.

Porsche 911E

     După anul 1971, Porsche începe sa utilizeze motoare de 2,2 litri găsite în noile modele din seria C. Astfel, modelul 911E a ajuns la 155 de cai putere, 911T a crescut la 125 de cai putere și modelul sportiv 911 a “sărit” la 180 de cai putere.

Porsche 911 seria C

     Considerat de mulți a fi modelul 911 ideal, Carrera RS din 1973 a fost o producție specială pentru a participa la cursele de mașini. Cu un spoiler spate în forma de "coadă de rață" și o versiune de motor care ajungea la 210 cai putere, Carrera RS a fost o forță a naturii, care a câștigat multe competiții, după ce a debutat în cursa de 24 de ore de la Daytona.

Porsche 911 Carrera RS

     Popularitatea modelului limitat Carrera RS a inspirat Porsche de a păstra numele Carrera ca denumire pentru modelul său de înaltă performanță din1974. Porsche 911 Carrera a păstrat motorul de 2,7 litri cu o putere de 210 cai putere, dar a introdus și unele elemente de design noi, cum ar fi “coada de balenă”, precum și barele de protecție spate și față cu absorbție de impact.

Porsche 911 Carrera

     După succesul modelului Carrera RS, Porsche a dat o noua lovitură, inițial în anul 1975 la cursele auto, cu unul dintre cele mai cunoscute modele ale epocii sale: 911 Turbo. Dispunând de o versiune turbo a motorului de 3,0 litri de la mașina de curse Carrera RS, 911 Turbo are 260 de cai putere și o greutate de 1180 de kilograme, dar păstrează spoilerul coadă de balenă și aripile evazate, design care a influențat aspectul lui 911 pentru deceniile viitoare.

Porsche 911 Turbo

     Originalul 911 Turbo s-a transformat în Porsche 935, o mașină care a câștigat curse și campionate și a devenit una dintre cele mai de succes mașini de curse de la sfârșitul anilor 70. Având o putere între 560 și aproape 800 de cai putere, Porsche 935 a câștigat  în 1979 titlul în cursa de la Le Mans, iar până în 1984, flota de 935 a câștigat peste 150 de curse, inclusiv mai multe victorii la Daytona, la Sebring și Nürburgring.

Porsche 935

     În 1978, este prezentat, ca un fel de “răzbunare”, un nou model 911 Turbo dotat cu un motor de 3,3 litri, care dezvolta o putere de 300 CP și cu un intercooler, care a necesitat un spoiler complet nou să-l conțină, numit "tava de ceai" (tea tray).

Porsche 911 Turbo (3,3 litri)

     Pentru anii 80 standardul pentru Porsche 911 a fost modelul Carrera 3.2, cu un motor de  3,2 litri și 231 de cai putere, având un consum de combustibil mult redus, datorită primei unități de control electronic utilizată de către Porsche în linia de producție. Modelul a avut inițial o cutie de viteze cu 5 trepte, care după 1987 a fost înlocuită cu o unitate Getrag G50.

Porsche Carrera 3.2

     Totuși în anul 1986 Porsche face o schimbare majoră de proiectare, chiar dacă schimbările mici dinainte au pornit dispute aprinse în rândul fanilor. Vă puteți imagina ce s-a întâmplat când a fost prezentat modelul 930, care împrumutând capătul frontal distinctiv de la modelul 935 de curse de la sfârșitul anilor 1970, a însemnat evoluția în modelele 911 Turbo. Este dotat cu un turbocompresor mare, suficient pentru a obține încă 30 CP, motorul ajungând la un total de 330 CP.

Porsche 930S

     Tot în 1986 Porsche a mai aruncat o mănușă: o super-mașină pentru epoca modernă – modelul 959. Motorul turbo de 450 CP, greutate extrem de mică, numai 1450 de kilograme, datorită utilizării panourilor de caroserie din fibra de carbon, permit autovehiculului să atingă viteaza de 100 km/oră în mai puțin de patru secunde, iar viteza maximă este de 320 km/oră. Porsche 959 a câștigat raliul Paris-Dakar în 1986, iar modelul 961, o versiune construită pentru cursele de anduranţă, s-a impus în alte competiţii.

Porsche 959

     Modelul 911 Carrera a fost îmbunătățit esențial în anul 1989 prin apariția Carrera 4 sau Porsche 964, așa cum a ajuns să fie cunoscut. Pentru prima dată, constructorul oferă tracțiune integrală şi sistemul standard de frânare anti-blocare. Cilindreea motorului a fost crescută la 3,6 litri, care generează 250 cai putere. Modelul 964 a fost disponibil doar pentru câțiva ani înainte de a fi înlocuit cu modelul 993, dar caracteristicile sale au semnalat o nouă eră pentru 911, fiind privit și astăzi ca un punct de reper în istoria Porsche.

Porsche 911 Carrera 4 (964)

     Modelul Porsche 993, cu un motor cu 282 CP, din anul 1995, a adus mai multe  modificări și actualizări constructive, fiind venerat de către fani. Porsche 993 a fost ultimul model dintre cele răcite cu aer.

Porsche 911 Carrera (993)

     Dar modelul 993 Turbo din anul 1996 este o legendă modernă. Aripile evazate spate, spoilerul redesenat și barele de protecție spate şi faţă mai mari, combinate cu liniile elegante ale caroseriei, îl recomandă ca mașina venită direct din vise. Performanțele celor două  turbocompresoare montate pe un motor de 3,6 litri întrec toate așteptările: 408 de cai putere, fiind considerat cel mai bun motor răcit cu aer, realizat vreodată din seria 911.

Porsche 911 Turbo (993)

     Porsche a făcut trecerea la motoarele răcite cu apă în anul 1999 când a realizat modelul Carrera 996. Cu acest model constructorul a răspuns la cererea tot mai mare de cai putere și la dorințele clienților în continuă expansiune în piața de mașini sport la nivel mondial.

Porsche 911 Carrera (996)

     Şi în ziua de azi, Porsche continuă să ne uimească în construcția de mașini puternice şi impresionante, care sfidează așteptările, imaginația şi uneori chiar legile fizicii în sine. Prezentat la Geneva Motor Show 2013, noul model 991, numit Porsche 911 GT3, are un motor de 3,8 litri, dezvoltând o putere de 468 CP la o turație de 9000 rotații/minut şi atinge viteza de 100 km/oră în mai puțin de 3,5 secunde. Direcția este asistată electronic,  transmisia este marca Porsche (PDK – Porsche Doppelkupplungsgetriebe), cu dublu  ambreiaj, iar stabilitatea este asigurată tot de un sistem propriu dezvoltat de constructor.

Porsche 911 GT3

     Pentru Salonul auto de la Frankfurt din toamnă Porsche a dezvăluit că va lansa noul 911 Turbo de 520 CP, cu o viteză maximă de 300 km/h și care accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,2 secunde, respectiv 911 Turbo S de 560 CP, cu o viteză maximă de 317 km/h, care accelerează de la 0 la 100 km/h în 3,1 secunde. Automobilul va avea un sistem de tracțiune integrală mai performant, o transmisie automată PDK cu 7 trepte (în premieră pentru un Turbo nu va mai exista opțiunea unei cutii de viteze manuală) și un pachet aerodinamic cu diferite faze de setare în funcție de modul de condus. Tot în premieră pentru un Turbo, roțile din spate virează cu până la 2,8 grade în funcție de viteza de rulare. Noul Turbo se remarcă printr-o caroserie mai lungă și mai lată față de celelalte versiuni 911. Jantele au diametrul de 20 de inci, farurile beneficiază de tehnologia LED și  echipamentele interioare includ alte noutăți precum scaune electrice reglabile pe 18 direcții și un sistem audio proiectat de Burmester. Prețurile vor fi în apropierea pragului de 200.000 euro.

Porsche 911 Turbo 2013

______________________________________________________________________________________________________

      Cu un click, citiți și alte postări din categoria auto:
______________________________________________________________________________________________________

By Dan Caragea; Constanța, România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu