3 septembrie 2012

SAE

      Articolul acesta nu se referă doar la salvarea victimelor prinse în accidente auto grave, folosind instrumente puternice și sofisticate pentru deschiderea ușilor şi pentru tăierea balamalele, a stâlpilor sau a acoperişului, ci este axat pe modul în care mașinile s-au schimbat in ultimii ani, făcând astfel acțiunile de salvare mult mai complicate şi periculoase pentru echipele de salvare. Au apărut noi  tipuri de oţel, care sunt mai greu de tăiat, cabluri de înaltă tensiune la  maşinile hibrid-electrice. Pompierii şi echipele de intervenție se confruntă în prezent cu o serie de necunoscute, atunci când ajung la locul unui accident auto grav.
     "Proiectarea autovehiculelor se face pentru cumpărători, nu pentru salvatori", spun toți marii producători de autovehicule din lume. Consumatorii cer mașini mai ușoare, cu motoare şi trenuri de rulare sofisticate, care obţin o mare economie de combustibil, fără a sacrifica în schimb siguranţa pasagerilor. Modele care îndeplinesc aceste obiective şi includ cele mai înalte norme de siguranţă, cresc însă riscul de vătămare, uneori, pentru salvatori. Aceștia reușesc tot mai greu să extragă victimele din autovehicule pentru a le transporta la camerele de urgentă, în așa numita "oră de aur", critică, care poate decide viața sau moartea. Ca urmare, producătorii auto încearcă să lucreze cu departamentele de pompieri şi instructorii echipelor de intervenție din întreaga ţară pentru a asimila noi tehnici de salvare şi pentru ai informa cu privire la riscurile potenţiale la care sunt supuse persoanele din vehicule, oferind o avalanşă de informaţii.
    Pe marile grupuri industriale din domeniul producției de autovehicule sunt presiuni pentru etichetarea de securitate. SAE International (Society of Automotive Engineers, Societatea Inginerilor de Automobile) este aproape de a recomanda etichete standardizate pentru interior şi exterior, pentru toate automobilelor hibride şi cele electrice, astfel ca primii ajunși la locul accidentului să știe cu ce tip de vehicul au de a face.
    Echipele de salvare trebuie să afle mai multe despre aceste noi tehnologii. Ar fi bine dacă salvatorii ar putea face practică pe cele mai recente vehicule fabricate, astfel încât să poată face faţă pericolelor, cum ar fi:
airbag-uri. Instrumentele de tăiat sau extracţie pot perfora rezervoarele de combustibil exploziv care nu s-au umflat într-un accident. Airbag-urile se folosesc de zeci de ani, dar producătorii au adăugat mai multe, de multe ori în locuri neaşteptate. Toyota se laudă că noua sa Scion iQ, una din cele mai mici mașini, are 12, inclusiv unul la trapa din spate.
baterii hibride. Mai multe vehicule au propulsoare hibride sau electrice, la care este esenţial ca salvatorii să se ocupe în mod corespunzător de cablurile de înaltă tensiune sau de bateriile litiu-ion sau nichel-metal după un accident.
otel de mare rezistentă. Au început să se folosească materiale de înaltă rezistenţă şi de ultra-înaltă rezistenţă din oţel de către producători pentru a micșora greutatea autovehiculelor. Acestea sunt mult mai ușoare decât otelul standard, dar opun o rezistentă mai mare la forfecare, îndoire sau rupere. Pentru a satisface cerința strictă ca plafoanele să nu se strivească, stâlpii de susţinere sunt mai puternici, ceea ce ii face mai greu de tăiat.
pornirea motorului fără cheie. Butoanele de pornire a motorului care nu folosesc chei de contact, fac de multe ori dificil să se observe dacă motorul este pornit. Problema este mai complicată la maşini hibride şi electrice.
     Toate mașinile electrice prezintă propriile lor probleme, probleme noi de siguranţă. La începutul acestui an, de exemplu, National Highway Traffic Safety Administration Traffic (Administraţia pentru Siguranţa Traficului din SUA) a raportat că investighează incendii care au apărut în cazul unor baterii electrice care au luat foc după un accident. În fiecare caz, focul a izbucnit la mult timp după accident.
    Echipele de salvare nu trebuie să piardă secunde vitale încercând să descopere cu ce ameninţări se confruntă. Şi fiecare secundă contează! Ele trebuie să cunoască ultimele  tehnologii folosite la fabricarea de motoare și automobile, de la diesel la cele electrice, de la cele hibride la cele alimentate cu gaz natural sau chiar pe bază de hidrogen. Pompierii ştiu imediat că Honda Insight este un hibrid. Dar alte modele sunt mai evazive. Enclavele Buick sau Toyota Camrys acum vin în versiuni hibride, care arată aproape identic cu versiunile convenţionale. Şi nu este vorba doar mașini noi. Unele modele mai vechi ale lui Saturn Vue sau Chevrolet Silverado pick-up, folosesc instalații de până la 50 de volţi în loc de cel standard de 12 volţi de pe mașinile convenționale.
    Recunoscând noile provocări, Comitetul SAE încercă să stabilească recomandări de siguranţă pentru producători, care ar putea ajuta nu numai poliţia, pompierii şi paramedicii, dar si pe cei care ajung la un accident mai târziu, cum ar fi persoanele de pe camioanele de tractare. Astfel, SAE va face recomandări pentru o etichetă standard pe exteriorul mașinii. Etichetele ar putea fi poziționate pe capota portbagajului pentru a indica instantaneu tipul de motopropulsor. De asemenea, se vizează și o etichetă în interiorul autovehiculului. Există deja unele mașini cu astfel de etichete: cele care folosesc gaz natural comprimat. Desigur, autocolantele pot fi urâte pentru estetica vehiculului.  Mackintosh Todd, care este preşedintele comisiei de la SAE, spune că recomandările vor încerca să nu afecteze "nevoile de marketing”. În afară de etichetare, Mackintosh propune un ghid scurt de referința standardizat pentru fiecare mașina hibrid și electrică sau model de camion, care să conțină lista de pericole cu care pompierii se pot confrunta. În prezent, astfel de informaţii sunt disponibile din diverse surse, dar pot fi inconsistente sau au prea multe pagini.

                                                                                                     Sursa : USA Today
______________________________________________________________________________________________________

      Cu un click, citiți și alte postări din categoria auto :
______________________________________________________________________________________________________

By Dan Caragea; Constanta; Romania

Un comentariu:

  1. Aceasta masura a etichetelor standardizate este impetuos nesesara si in Comunitatea Europeana.

    RăspundețiȘtergere