29 iunie 2014

BUNURI DE CONSUM ȘI SERVICII ÎN UE

     În anul 2013, nivelul prețurilor pentru bunuri de consum și servicii au diferit foarte mult între statele membre. Danemarca (140% din media EU-28) au avut cel mai înalt nivel de preț, urmată de Suedia (130%), Luxemburg și Finlanda (ambele 123%). Niveluri de preț de 10% - 20% peste media EU-28 au fost în Irlanda (118%), Marea Britanie (114%) și Olanda (110%), în timp ce Belgia și Franța (ambele 109%), Austria (107%), Italia (103%) și Germania (102%) au avut un nivel mai mic de 10% față de media europeană. Spania (95%) a fost puțin sub media europeană, în timp ce Grecia (89%), Cipru și Portugalia (ambele cu 86%), Slovenia (83%), Estonia și Malta (ambele 80%) au avut procente între 10% și 20% mai mici. Niveluri de prețuri de la 30% până la 35% sub medie au fost înregistrate în Republica Cehă, Letonia și Slovacia (toate 71%), Croația (68%) și Lituania (65%), iar peste 40% în Ungaria (60%), Polonia și România (ambele 57%), cel mai scăzut nivel de preț fiind în Bulgaria (48%).

bunuri de consum și servicii

     Nivelul de preț pentru produse alimentare și băuturi nealcoolice (pâine și cereale, carne, pește, lapte, brânză, ouă, uleiuri și grăsimi, fructe, legume, alte produse alimentare, băuturi nealcoolice) în 2013 a variat de la 62% din media EU-28 în Polonia la 140% din medie în Danemarca. Diferențele de preț între statele membre au fost mai puțin pronunțate pentru acest grup de produse decât pentru totalul de bunuri și servicii.

Indicii nivelului prețurilor pentru bunuri de consum și servicii, 2013 (EU-28 = 100)

     
     Pentru băuturi alcoolice și tutun (băuturi spirtoase, vin, bere și țigări, etc.) cele mai scăzute prețuri au fost în Bulgaria (59% din media europeană) și cele mai mari în Irlanda (178%), dacă facem abstracție de Norvegia, cu 259%. Această variație mare de preț se datorează în principal diferențelor de impozitare a acestor produse în rândul statelor membre.

     Îmbrăcămintea (articolele de îmbrăcăminte pentru bărbați, femei, copii și îmbrăcăminte pentru bebeluși, alte materiale pentru îmbrăcăminte și accesorii pentru îmbrăcăminte; exclude curățarea, repararea și închirierea articolelor de îmbrăcăminte) este una dintre grupele de produse care prezintă o variație mai mică de preț între statele membre, cu Ungaria (75% din media europeană) cea mai ieftină țară și Suedia (130%) ce mai scumpă.

     Produsele electronice (televizoare, DVD playere, sisteme audio, MP3 playere, camere video, aparate foto, computere și laptop-uri, monitoare, imprimante, scannere, software-ul, CD-uri de muzică, etc.) sunt alt grup de produse la care prețurile diferă mai puțin între statele membre, variind de la 86% din medie în Polonia la 113% în Danemarca, Cipru și Malta.

     Cu excepția Danemarcei (155% din medie), diferențe de preț între statele membre au fost, de asemenea, limitate pentru mijloace de transport individual (autoturisme, motociclete și biciclete; exclude întreținerea și repararea mijloacelor de transport personale, piese de schimb și combustibil), cu diferite niveluri de la 81% din media europeană în Republica Cehă până la 117% în Olanda. Pentru restaurante și hoteluri (restaurante, cafenele, pub-uri, baruri, cantine, hoteluri, pensiuni, moteluri, etc.), variațiile de preț au fost mai semnificative, cu niveluri ale prețurilor variind de la 47% din medie în Bulgaria până la 149% în Danemarca.

Sursa: Eurostat

______________________________________________________________________________________________________

      Cu un click, citiți și :
______________________________________________________________________________________________________
By Dan Caragea; Constanța, România

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu